Personas er et spændende research værktøj. Fordi bag alt data, er der mennesker. Det er vigtigt, at forstå, hvem de besøgende er, hvad er deres interesser, behov og udfordringer. En persona er en karakter. Din hjemmeside skal optimeres til besøgende og ikke hvad du synes, der skal forbedres. Formålet med at udarbejde en Persona, er, at beskrive detaljeret karakteren bag en besøgende på din hjemmeside og hvad de ønsker at opnå.

Hvordan laves en Persona?

Personas handler ikke om, at du sætter dig ned og “brainstormer” ideer om, hvem, hvad og hvordan du tror dine besøgende ser ud. Brugbare personas er ikke fabrikeret, men derimod udarbejdet igennem analyse. Et godt sted at starte er, at fokusere på de besøgende primære motivationer til at købe. Hvad ønsker de at opnå ved at købe et bestemt produkt. Ønsker de at ændre deres liv eller ønsker de at forbedre andre liv. Hertil er oplagt at udarbejde et sem-struktureret interview, hvis du gerne vil lære om dine besøgendes behov, mål, motivation, adfærd og attitude. Du kan enten foretage et interview på deres arbejdsplads, hjem eller igennem telefonen. Husk altid på, at samtalen gerne må ske naturligt, så personen ikke føler sig presset ud i spørgsmål.

Stil kun et åbent-spørgsmål ad gangen, så den bliver interviewet kan give et fyldestgørende svar – alt information er brugbart. Her er en list over spørgsmål, som du kunne stille:

  • Fortæl lidt om dig selv? (kontekst)
  • Hvordan fandt du frem til hjemmesiden eller produktet?
  • Hvordan var din første interaktion med vores brand – var det via mobil, desktop, fysisk i butikken, katalog osv.? (beskriv omstændighederne)
  • Hvor var du, da du første gang eller sidste gang var på hjemmesiden?
  • Hvor ofte køber du produkter over internettet?
  • Hvilke hjemmesider handler du oftest på?
  • Hvad præcist var det, der fik dig til at besøge vores hjemmeside? (behov)
  • Hvad gjorde, at du vendte tilbage?
  • Hvilke konkurrenter – af vores – ville du overveje at købe fra?
  • Hvorfor præcist, havde du brug for produktet du købte?
  • På det bestemte tidspunkt du købte produktet, hvilken forandring skabte eller havde produktet for dig?
  • Hvordan havde dit liv set anderledes ud, hvis du ikke købte produktet? (mål)
  • Da du besøgte vores hjemmeside første gang, hvad var det du ønskede at opnå?
  • Fik du opnået dit ønskede mål på vores hjemmeside, hvis ikke, hvorfor?
  • Hvad ønskede du at opnå seneste gang du var på vores hjemmeside?
  • Da du sidst besøgte vores konkurrenteres hjemmeside, hvad var det du ønskede at opnå og fik du opfyldt dit behov, hvis ikke, hvorfor ikke?
  • Hvad ville du ønske at du kunne gøre på vores hjemmeside, men kan ikke?
  • Hvad skulle ændres, for at du skulle besøge vores hjemmeside oftere? (motivation)
  • Kan du beskrive dit seneste køb og hvorfor det startede og sluttede?
  • Havde du nogle spørgsmål eller frygt for at købe på hjemmesiden?
  • Hvad var dit førstehåndsindtryk af hjemmesiden og brandet? (attitude)
  • Har dit billede af brandet ændret sig med tiden?
  • Hvordan ville du beskrive vores brand eller hjemmeside til en ven?
  • Hvad kan du lide ved vores konkurrenters hjemmeside?
  • Hvordan ville du sammenligne vores hjemmeside med vores konkurrenters?
  • Hvis du var chefen og kunne ændre lige hvad du vil, hvilke ændringer ville du foretage på hjemmesiden og hvorfor?
  • Hvis vores hjemmeside ikke længere ville eksisterede, hvordan ville det påvirke dit liv?
  • Hvordan interagerer du mest med vores brand – fysik i butikken, desktop, mobil, app? (adfærd)
  • Hvor ofte besøger du vores hjemmeside?
  • Kan du beskrive en typisk oplevelse på vores hjemmeside?
  • Kan du beskrive en typisk oplevelse på vores konkurrenters hjemmeside?

Hvor mange personas skal du lave?

Hvert persona repræsenterer et bestemt kundesegment. Du skal segmentere personas ud fra mål og adfærd i stedet for demografi. Tommelfingerreglen er, at du skal lave én primær persona og 2-3 sekundær personas. Der er ikke et bestemt antal af personas du skal lave, så længe du opnår, at få et samlet overblik og idé over, hvem dine besøgende er. Kig efter fælles karaktertræk og adfærdsmønstre hos dem du interviewer, og prøv at inddel spørgsmålene i temaer.

Categories:

Tags:

Comments are closed