Hvad er Tagging?

Alt event-tracking du skubber ind i Google Analytics kan blive anvendt i Google Adwords marketing og i andre sociale medier platforme. Ud over det, så kan event-tracking skubbe den samme data fra Google Analytics til dine marketing pixels.

Det kan eksempelvis være, at du ønsker at spore hvor mange besøgende trykker på “sko-størrelse” guide knappen, hvor mange besøgende bruger sidens navigation, hvilke elementer i navigationen bliver der trykket oftest på og hvilke billeder bliver der trykket på. Som du måske kan fornemme, så er mulighederne uendelige, når det kommer til Google Tag Manager. Det handler blot om at implementere “tags, triggers og variablerne” korrekt, så kan du se alt data fra din webside i Google Analytics.

Hvordan besøgendes data kan hjælpe din markedsføring?

Alt handler om at kommunikere det rette slags indhold (video, artikel, opslag) og på hvilket tidspunkt du kommunikerer dette indhold. Hvis en besøgende KUN har være på din forside, blog eller landingsside, så skal du overveje at vise mere branded og video-baseret reklame. Det er vigtigt, at du ikke “sælger” til den pågældende besøgende og prøver at få dem til at købe eller konvertere et bestemt mål.

Jeg bruger ofte selv denne model, som viser, hvordan du skal “skubbe” den besøgende igennem de forskellige faser, fra “Awareness til “Consideration” og videre til “Decision” og til sidst til “Loyalty & Lookalikes”.

Min anbefaling er, at hvis du har en besøgende, som er nået til “Consideration” fasen, og den pågældende person forlader eksempelvis “kurven”, så sørg for at lave REMARKETING, hvor du direkte sender indhold til personen om f.eks. returvarer politik, for at garanterer dem at de har 30-dages returret, hvis de er usikre på om de kan returnere produktet. På den måde får – måske – skubbet kunden til “Decision” fasen og hvis de når til checkout-delen, men ender ikke med at købe varen alligvel, så kan du laver REMARKETING igen og sende et tilbud.

Hvad er unikt ved dine besøgendes køb?

Ud over at spore, hvor meget dine besøgende konverterer, så er der mange andre aspekter at følge:

  • Hvor mange har tilmeldt sig nyhedsbrevet (%)
  • Hvor mange besøgende tilføjer produkter i kurven
  • Hvor mange besøgende når til fasen “initiate checkout”
  • Hvor mange besøgende ser videoerne på websiden
  • Hvor mange besøgende downloader .pdf filer
  • Hvor mange procentdele ser besøgende af indholdet på siden

Mere data, bedre markedsføring

Jo mere data du har at arbejde med, jo bedre vurderinger og konklusioner kan du komme frem til.

På denne måde kan du mere effektivt optimere dine events og RETARGET følgende eksmepler:

  • Tryk på knapper
  • Download eller kopiering af indhold
  • Log-ins
  • Tilføje produkter til kurven / Checkout initiate
  • Sociale medier ikoner

Categories:

Tags:

Comments are closed